Wat is employer branding?

Employer branding gaat verder dan alleen vacatures plaatsen. Ontdek hoe je een sterke werkgever kunt zijn, talent aantrekt en medewerkers behoudt!

Het volstaat niet langer om alleen te vermelden dat je iemand zoekt, gevolgd door een opsomming van taken en voordelen. Als bedrijf moet je actief werken aan je imago als werkgever, en dat is waar employer branding over gaat. 

Employer branding draait om hoe je bedrijf zich positioneert als werkgever en de aantrekkingskracht die het heeft op zowel potentiële als huidige medewerkers. Het gaat om veel meer dan alleen het laten zien van een aantrekkelijke werkplek of het noemen van je pingpongtafel. Het omvat de waarden, cultuur, voordelen en de werkervaring die je te bieden hebt. Kortom, het gaat om de manier waarop je jezelf presenteert en hoe dat overkomt op iedereen die je organisatie kent of overweegt.

Voordelen van een sterke employer brand

Een sterke employer branding vormt een goede basis voor een strategisch voordeel voor je bedrijf. Investeren in je employer brand levert dus waardevolle voordelen op. We zetten ze hier nog even voor je op een rijtje.

1. Talent aantrekken

Een sterke employer brand helpt je om het beste talent aan te trekken. Heb je moeite om hooggekwalificeerde professionals te vinden? Maak jouw bedrijf dan zo aantrekkelijk mogelijk, zodat ze simpelweg niet om je heen kunnen! Toptalenten zoeken bedrijven met uitstekende werkomstandigheden, een sterke cultuur en interessante voordelen. Met een krachtige employer brand vergroot je de kans dat ze voor jou kiezen in plaats van voor de concurrentie.

2. Sterke naamsbekendheid

Een sterke employer brand kan het imago van je bedrijf versterken. Wanneer je bekendstaat als een geweldige werkgever, kan dit een positief effect hebben op je merkperceptie in het algemeen. 

Wanneer bedrijven worden gezien als goede werkgevers, zijn mensen ook sneller geneigd om hen de voorkeur te geven, wat kan bijdragen aan hogere klanttevredenheid en meer zakelijke kansen.

3. Lagere wervingskosten en minder personeelsverloop

Een sterk employer brand verkort wervingsprocessen en verlaagt de kosten. Wanneer potentiële medewerkers zich volledig identificeren met jouw organisatie, willen ze graag deel uitmaken van jouw team. Je hebt dus helemaal geen dure wervingsbureaus nodig om je vacatures te vullen! Met een eenvoudige advertentievideo en een aantrekkelijke employer brand vul je automatisch die openstaande vacatures. Dit resulteert in aanzienlijke besparingen op wervingskosten, zowel in tijd als in geld.

4. Minder personeelsverloop

Door een aantrekkelijke werkplek te bieden, creëer je een positieve werkervaring en verhoog je de tevredenheid en loyaliteit van je medewerkers, wat leidt tot een lager personeelsverloop en een stabieler team.

5. Verbeteren van de bedrijfscultuur

Employer branding helpt ook bij het vormgeven van je bedrijfscultuur. Door duidelijke waarden en verwachtingen uit te dragen, trek je medewerkers aan die passen bij de cultuur van je organisatie. Dit leidt tot een harmonieuze werkomgeving waar medewerkers beter samenwerken en meer betrokken zijn bij hun werk.

We zullen eens testen: welke bedrijfscultuur denk je dat we bij Studio 27 hebben op basis van onze employer branding?

Twee eenvoudige stappen naar een sterke employer branding

Nu is natuurlijk de vraag: hoe maken we van ons bedrijf een sterke employer brand. Wel, hier zijn twee eenvoudige stappen die je alvast kan nemen: 

Stap 1: Ontwikkel een Employer Value Proposition

Stel je de vraag: Wat biedt jouw bedrijf, als werkgever, aan jullie huidige en toekomstige werknemers in ruil voor hun inzet en tijd? 

Door deze vraag te beantwoorden, krijg je ongetwijfeld waardevolle inzichten. Vervolgens vertalen we deze inzichten naar een strategie om ze effectief te communiceren naar zowel je huidige als potentiële werknemers.

Stap 2: Zet een sterke strategie in om je employer brand te communiceren

Ontwikkel nu een strategie op basis van deze inzichten. Denk aan je volledige marketingaanpak, van social media tot interne processen; alles wordt betrokken bij het creëren van een sterke employer brand.

Is het de moeite om te investeren in je employer branding? 

Employer branding hoor je tegenwoordig overal, maar begrijp je nu waarom het zo cruciaal is voor je bedrijf? Het is tijd om te investeren in het ontwikkelen en onderhouden van een sterke, positieve employer brand!

Hulp nodig bij het ontwikkelen van je eigen employer branding? Wij helpen je graag verder!

Tags

Employer branding

Strategie

Deel dit bericht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Wij maken gebruik van cookies
We maken gebruik van cookies om gegevens m.b.t. de prestaties en het gebruik van deze website te verzamelen & analyseren, om sociale netwerkfunctionaliteiten aan te bieden en onze content & advertenties te verbeteren en personaliseren.

Bekijk onze privacy policy voor meer informatie.