Waarom ook jij moet investeren in de naamsbekendheid van je merk

Je hebt het vast wel eens gehoord: ‘Zorg ervoor dat je merk opvalt!’ Maar waarom is die naamsbekendheid eigenlijk zo belangrijk?

In een wereld waar merken schreeuwen om de aandacht van consumenten, is het niet meer voldoende om gewoon een product of dienst te hebben – je moet je merk echt laten opvallen. Investeren in naamsbekendheid is veel meer dan even een paar posts op social media plaatsen of een nieuwe website lanceren; het is een strategische aanpak die je merk op lange termijn versterkt. Wij vertellen je graag alles over waarom ook jij moet investeren in je merk!

Wat is naamsbekendheid precies? 

Naamsbekendheid, het woord zegt het natuurlijk zelf al. We hebben het over de bekendheid van jouw merk, ofwel hoe goed mensen jouw merk kennen en herkennen. Het gaat erom hoeveel mensen jouw merknaam hebben gehoord, weten wat je doet, en zich herinneren wanneer ze aan jouw soort producten of diensten denken. Hoe meer mensen je merk kennen, hoe hoger je naamsbekendheid is.

Waarom moeten we investeren in ons merk? 

Maar, waarom moeten we hier in investeren? Levert dit iets op? Natuurlijk levert dit iets op! De naamsbekendheid van je merk is ook de reputatie van je merk. Het gaat veel verder dan alleen een logo en een huisstijl. Het is het gevoel dat bij mensen naar boven komt als ze jouw naam horen of jouw logo zien.

Een sterke merkidentiteit zorgt voor herkenning en vertrouwen bij klanten. Mensen kiezen eerder voor een merk dat ze kennen en waarin ze vertrouwen hebben. In een markt vol vergelijkbare producten en diensten, kan een goed ontwikkeld merk het verschil maken, en dus ook meer winst maken. En, dat wil toch iedereen?

Het belang van merken

Marketeers vinden merken natuurlijk super belangrijk, maar denken consumenten er net zo over? We kunnen wel zeggen dat de betekenis van merken voor marketeers anders is dan voor de gemiddelde consument. Voor marketeers vertegenwoordigen merken een identiteit, positionering, en concurrentievoordeel. Voor consumenten daarentegen spelen merken een rol in hun dagelijks leven op een meer impliciete manier. Hier komt de brug tussen marketing en de psychologie van het denken van de mens in beeld.

We grijpen dus even terug naar de theorie van het denken van de mens. Mensen denken namelijk in twee soorten systemen:

  • Systeem 1: Snel, intuïtief en onbewust. Het stuurt snelle, automatische reacties, zoals een onmiddellijke associatie met een bekend logo, bijvoorbeeld Coca-Cola. Marketeers gebruiken consistente branding om deze snelle, positieve associaties te versterken.
  • Systeem 2: Traag, deliberatief en bewust. Dit systeem komt in actie bij complexe beslissingen, zoals het kopen van een dure laptop. Consumenten vergelijken specificaties en lezen reviews. Merken ondersteunen dit proces met gedetailleerde informatie en overtuigende content.

Denk eens na over welk systeem je het vaakst gebruikt, bijvoorbeeld in de supermarkt. Inderdaad, systeem 1. Mensen zijn vaak lui en vatbaar voor vuistregels en biases. We kiezen liever snel en gemakkelijk tussen merken dan dat we veel moeite doen voor een beslissing.

Voor merken is het dus cruciaal om in te spelen op dit mentale gemak. Zorg ervoor dat je merk een vuistregel wordt in het hoofd van zoveel mogelijk mensen. Dit bereik je door een sterk en herkenbaar merk op te bouwen. 

Op wie moeten we ons dan richten? 

De belangrijkste manier om te groeien en een sterk merk op te bouwen, is door je te richten op het bereiken van meer mensen. En, hoe doe je dit precies? Door te focussen op marktpenetratie en klantenwerving. Werk aan een sterke marketingstrategie en branding campagnes op lange termijn. 

Hulp nodig bij het samenstellen van deze strategie? Wij staan altijd klaar voor een boeiende strategiesessie en denken graag met je mee!

Tags

Naamsbekendheid

Strategie

Deel dit bericht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Wij maken gebruik van cookies
We maken gebruik van cookies om gegevens m.b.t. de prestaties en het gebruik van deze website te verzamelen & analyseren, om sociale netwerkfunctionaliteiten aan te bieden en onze content & advertenties te verbeteren en personaliseren.

Bekijk onze privacy policy voor meer informatie.